راهنمای ژورنال کلاب

مقالات

 

1.       موضوع: موضوع انتخابی بایستی در یکی از حوزه‌های روانشناسی بالینی شامل ارزیابی و سنجش، ابزارسازی، پیشگیری، درمان، و توانبخشی اختلالات روانی باشد. هر دو زمینه پژوهش‌های نظری و کاربردی قابل ارائه در ژورنال هستند.

شرکت‌کنندگان می‌توانند برای انتخاب مجله به جدول مجلات ارائه شده روی بورد دپارتمان مراجعه کنند.

مقالات مروری سیستماتیک و متاآنالیز و مقالات پژوهشی اصیل در اولویت قرار دارند. 

مقالات انتخابی می‌بایست مربوط به سال‌های 2008 و پس از آن باشد.

2.       انتخاب و توزیع برای شرکت کنندگان: دانشجویان می‌بایست مقاله انتخابی خود را دست کم تا 3 هفته پیش از ارائه به تصویب ناظر (برای دانشجویان ارشد) یا مسئول ژورنال (برای دانشجویان دکتری) برسانند. مقاله انتخابی یک هفته پیش از ارائه بایستی برای تمام شرکت کنندگان در جلسات ژورنال ایمیل شود.

3.       نحوه ارائه:

الف) زمان اختصاص داده شده برای مقالات حداکثر 30 دقیقه است و 15 دقیقه برای بحث در اختیار شرکت کنندگان خواهد بود. 

ب) ارائه دهنده مقاله بایستی فرمت ارائه را به گونه‌ای تنظیم کند که پرسش‌های زیر پاسخ داده شوند:

توصیف مطالعه:

·        چرا این مطالعه انجام شد؟ اهمیت این مطالعه در چه است؟

·        فرضیه (های) آن چه بود(ند)؟

          ارزیابی ادبیات پژوهشی:

·        آیا در این مقاله بررسی ادبیات پژوهش بر اساس مطالعات جدید (از 5 سال پیش تا کنون) و مستقیماً مرتبط با موضوع است؟

         چارچوب مفهومی:

·        آیا این پژوهش از مدل نظری پیروی می‌کند؟

·        آیا مدل نظری انتخابی، واقعاً این مطالعه را هدایت کرده؟  

       نمونه:

·        اندازه نمونه چقدر برای این مطالعه مناسب بود؟

·        نمونه‌گیری چگونه انجام شده بود؟

·        ملاک‌های ورود و خروج چقدر دقیق مشخص شده بود؟

·        آیا روش نمونه‌گیری مناسب این مطالعه بود؟

·        آیا نمونه‌گیری سوگیری داشت؟

     روش و طرح پژوهش:  

·        طرح پژوهش را توصیف کنید. آیا این طرح مناسب این فرضیه‌ها بوده؟

·        آیا این مطالعه گروه کنترل داشت؟

·        روش اجرا و جمع‌آوری داده‌ها چگونه بود؟

·        آیا حقوق شرکت‌کنندگان در پژوهش رعایت شد؟ رضایت کتبی از آنها گرفته شده بود؟

   آنالیز داده‌ها:

·        داده‌های یا چه روش‌هایی آنالیز شدند؟

·        آیا این روش‌های آنالیز مناسب فرضیه‌آزمایی مطالعه بودند؟

·        آیا نتایج بدست آمده معنادارند؟

 نتایج:

·        یافته‌های اصلی مطالعه چه بود؟

·        آیا نتایج به روشنی و قابل فهم بیان و ارائه شده؟

·        نویسندگان نتایج را چگونه تفسیر کردند؟

·        آیا محدودیت‌های پژوهش مورد بحث قرار گرفت؟

اهمیت بالینی:

·        رهنمودهای بالینی این مطالعه چه بود؟

·        این مطالعه چگونه و تا چه اندازه به دانش مربوطه افزوده است؟

·        ایا این مطالعه تکرارپذیر است؟

·        این مطالعه چه پرسش‌هایی را برمی‌انگیزد؟

پ)در صورت انتخاب یک مقاله مروری:

·        موارد بالا را در مورد مقاله بکار بگیرید.

·        مقالات مرتبط را پیش از جلسه ارائه مطالعه کنید و خود را برای پرسش‌های مربوط آماده کنید. سایت‌های مرتبط را در ارائه خود معرفی کنید.

·        سه یا چهار پرسش اصلی را که از نظر خودتان در بحث گروهی مفید خواهد بود مطرح کنید تا در جلسه به آنها پرداخته شود. 

ت) حداکثر یک هفته پیش از ارائه پاورپوینت‌های خود را برای ناظر (دانشجویان ارشد) یا مسئول ژورنال (دانشجویان دکتری) ارسال کنید و نظرات و پیشنهادات او را بکار ببندید.

د) ارائه دهنده می‌تواند یک یا دو مهمان را ـ که تخصص‌های مرتبط با موضوع دارند ـ برای شرکت در بحث دعوت نماید.

ذ)ارائه دهندگان می‌توانند با همکاری سایر دانشجویان یا اساتید گروه ارائه‌های مشترک داشته باشند. این ارائه‌ها می‌تواند به صورت مرور شماره انتخابی از یک ژونال یا ارائه مطالب از منابع چندگانه در مورد یک موضوع خاص یا مرور کتاب (در حوزه‌های جدید) باشد.

 

 

 

مسئول ژورنال

دکتر پشت‌مشهدی

 

 

 

عبارت خود را درج و جهت جستجو

تغییر اندازه فونت:

تغییر فاصله بین کلمات:

تغییر فاصله بین خطوط:

تغییر نوع موس:

تغییر نوع موس:

تغییر رنگ ها:

رنگ اصلی:

رنگ دوم:

رنگ سوم: